23948sdkhjf

Julehandlen nåede ikke forrige års højde

Nye tal fra Danmarks Statistik viser et skuffende salg for detailhandlen i december måned.
Nye tal fra Danmarks statistik viser, at det sæsonkorrigerede mængdeomsætningsindeks faldt med 0,1 pct. fra november til december. Samtidig var salget i december 2012 lavere end i samme måned 2011.

Julehandlen er afgørende for store dele af detailbranchen. Især i en tid hvor der gennem det seneste år har været stilstand eller ligefrem fald i salget for mange butikker. Derfor er omsætningstallet for december længe ventet.

- Detailomsætningen var svagt faldende gennem det meste af 2012, og det er en ærgerlig nyhed, at salget i julemåneden endte lavere end i 2011. Det ændrer dog ikke på, at december er en travl måned for detailhandlen. I gennemsnit omsætter detailbutikkerne omtrent 25 pct. mere i december end i en typisk måned, og for visse butikstyper – fx legetøjsbutikker – er der ligefrem tale om en mangedobling af omsætningen, udtaler Mira Lie Nielsen, Chefkonsulent i erhvervsorganisationen Dansk Erhverv.

Sløjt decembersalg en trist nyhed

Også for økonomien som helhed er det sløje decembersalg en trist nyhed. Hvis der skal gang i dansk økonomi, er det nødvendigt at øge efterspørgslen. Privatforbrug og detailhandel er i den sammenhæng helt centralt, da de udgør store dele af BNP.

- Vi havde håbet på bedre nyheder for danske butikkers skyld og for dansk økonomi som helhed, men må samtidig huske på, at julehandlen 2011 var rigtig god og derfor er en begrænset tilbagegang i 2012 acceptabel.

Lidt lys for enden af tunellen

- Med detailomsætningens fald i december fortsætter den overvejende nedadgående tendens fra de seneste fire år. Således er detailhandlens mængdeomsætning 12 procent lavere end i første halvår af 2008 – et fald, der er langt større end indkomstfaldet i den pågældende periode. Dette viser klart og tydeligt, at forbrugerne sparer op, og at detailforbruget er noget af det første, der spares på. Den gode nyhed er, at denne logik også går den modsatte vej. Når købelysten vender tilbage, vil detailhandlen formentlig være blandt de brancher, der mærker de positive takter først og kraftigst, siger Mira Lie Nielsen.

- I 2013 vil bl.a. forøgelsen af beskæftigelsesfradraget og afskaffelsen af fedtafgiften, alt andet lige, have en positiv indvirkning på danskernes købekraft og forbrug og samtidig synes situationen på boligmarkedet at være mere stabil, hvilket kan betyde, at detailsalget i år rent faktisk vil stige, afslutter Mira Lie Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143